Berapa nilai life insurance & takaful yang cukup?

Artikel Pilihan Saya Untuk Anda:

Berapa nilai life insurance & takaful yang cukup?

Bagaimana menentukan nilai life insurance dan takaful yang sesuai dan yang paling penting adakah jumlah yang anda pilih mencukupi? Artikel ini bantu anda.

Klik “Tanya Saya” jika anda perlukan bantuan saya.

Info Ringkas SayaTanya Saya

Ridzuan Ahmad

Office
Prudential BSN Takaful
Prudential BSN Takaful,
No. 35 – 37,
Jalan Seenivasagam, Ipoh,
Perak.

Service Area
Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur.

Maklumat diperlukan untuk ruang bertanda *.

Jika anda mahu saya hubungi anda terus melalui telefon; sila nyatakan no telefon anda dibawah.

Keperluan kita berbeza.

Nilai life insurance dan takaful yang tertentu mungkin sesuai untuk sesetengah individu atau keluarga yang lain tapi tidak untuk anda sekeluarga. Bagaimana menentukan nilai yang sesuai untuk anda dan keluarga? Dan yang paling penting adakah jumlah yang dipilih mencukupi?

Kita mulakan dulu dengan soalan asas.

Adakah anda perlukan polisi perlindungan?

Jawapan mudah ialah “Ya” jika anda mempunyai tanggungan samada tanggungan berbentuk peribadi seperti pinjaman atau ada individu yang bergantung kepada anda untuk menyara hidup mereka.

Jadi berapa nilai life insurance atau takaful yang anda perlukan?

Soalan ini dapat dijawab dengan beberapa soalan ringkas:-

Soalan Pertama: Berapa Hutang Bersih Anda?

Berapakah jumlah hutang atau liabiliti bersih anda sekarang? Jika anda berkeluarga dan anda ialah sumber utama kewangan keluarga (breadwinner), jumlah liabiliti atau hutang anda seharusnya merangkumi jumlah hutang tanggungan anda juga; maksudnya hutang isteri & anak seperti pinjaman pendidikan. Tanpa anda, mereka tidak dapat menampung hutang-hutang mereka.

Bagaimana mengira hutang bersih?

Senaraikan semua hutang-hutang anda dan tanggungan anda seperti kad kredit, pinjaman peribadi, pinjaman pendidikan dan rumah kemudian tolak dengan jumlah simpanan terkumpul sekarang, termasuk wang caruman KWSP.

Jika setelah dikira, anda dan keluarga tiada baki hutang; kami ucapkan beribu tahniah. Anda dan keluarga telah merancang kewangan anda dengan bijak dan berhemah.

Mengapa hutang menjadi kayu pengukur utama nilai insurans atau takaful yang anda perlukan?

Memastikan hutang terbayar adalah tanggungjawab anda. Jika hutang tidak lunaskan, hutang tersebut terpaksa ditanggung pula oleh keluarga terdekat atau waris anda. Ringkasnya, membayar hutang itu adalah kewajipan yang telah Allah tetapkan pada orang yang beriman. Bayar hutang juga jadikan anda seorang yang bertanggungjawab.

Nabi Muhamad SAW mengajar umatnya berdoa untuk mengelakkan diri dari beban hutang melalui sabda Baginda:

Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, wahai Rasulullah ? ; Baginda menjawab : ” Jika seseorang berhutang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari” ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 )

Pentingnya melunaskan hutang ditekankan juga didalam sabda Nabi Muhamad SAW:

Ertinya : ” Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)” ( Riwayat Muslim, 6/38)

Sebagai sumber kewangan utama keluarga, anda perlu pastikan keperluan mereka cukup selepas pemergian anda. Jumlah yang ditinggalkan tidak akan mencukupi jika ia sedikit dan terpaksa pula diagih-agihkan terlebih dahulu untuk mebayar hutang.

Dan orang-orang yang (hampir) mati diantara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri, hendaklah meninggalkan kepada isterinya nafkah (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya, tanpa dikeluarkan dari tempat tinggalnya. Kemudian, jika mereka keluar (dengan kehendaknya sendiri) maka tiada berdosa kamu tentang apa yang diperbuatnya bagi dirinya secara ma’ruf. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Surah Al-Baqarah, Ayat 240.

Soalan kedua:
Perbelanjaan yang perlu ditampung setelah anda tiada?

Soalan ini juga amat penting untuk anda jawab. Setelah hutang-hutang dilunaskan, berdasarkan belanja bulanan sekarang, berapa lama keluarga dan tanggungan anda dapat bertahan.

Apakah kesan nilai life insurance atau takaful yang anda pilih?

NotaContoh 1Contoh 2
Contoh 1 dan 2 memberi gambaran ringkas bagaimana nilai yang anda pilih memberi kesan secara lansung kepada tanggungan anda.

Nilai yang anda pilih : RM 100,000.
Hutang bersih: RM 80,000.
Baki setelah hutang: RM 20,000.
Purata perbelanjaan bulanan: RM 5,000.

Kesannya
Nota tambahan

Nilai yang anda pilih : RM 150,000.
Hutang bersih: RM 80,000.
Baki setelah hutang: RM 70,000.
Purata perbelanjaan bulanan: RM 5,000.

Kesannya

Ingin dapat gambaran mudah berapa nilai insurance atau takaful yang anda perlukan?

Isikan butiran pada kalkulator. Kalkulator ini memberi anda gambaran mudah dan ringkas tentang faktor-faktor umum yang patut anda pertimbangkan dan samada nilai yang anda pilih mencukupi.

Nota Penting:

Untuk memberi gambaran mudah, kalkulator ini tidak mengambil kira faktor-faktor penting yang lain seperti anggaran hayat anda.

Mari kita kira.

Nilai polisi yang anda pilih.

Jumlah Pinjaman Anda.

(Kad kredit, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman ASB, Pinjaman Rumah dan sebagainya).

Asset Mudah Tunai.

Jumlah asset yang mudah untuk ditunaikan (Simpanan, Amanah Saham, KWSP dan sebagainya).

Purata belanja sebulan tanggungan anda.

Tukar nilai yang ditunjukkan dibawah kepada belanja sebenar.

Tempoh Saraan.

Diukur dalam bilangan bulan anda menyara tanggungan anda setelah anda tiada. Ini amat penting pada mereka.